Świąteczne marki i wynalazki

Święta coraz bliżej, a wraz z tym szał zakupów, kolędowe maratony w radiach i spoty reklamowe ze Świętym Mikołajem. Aby choć trochę oddać tę atmosferę, dzisiaj proponujemy krótki przegląd praw związanych ze świętami.  Pokażemy znaki towarowe, wzory przemysłowe oraz patenty. 

pexels-miesha-maiden-290220 (1)

Symbole świąteczne jako znaki towarowe

Zacznijmy od tego, że nie wszystkie symbole świąteczne mogą być chronione jako znaki towarowe. Choinka, Święty Mikołaj lub renifer to elementy, które nie mogą być zastrzeżone na rzecz konkretnego podmiotu. Taka monopolizacja byłaby bardzo szkodliwa dla ogółu społeczeństwa.

O trudnościach z ochroną symboli świąteczny przekonał się Lindt, któremu nie udało się zarejestrować jako wspólnotowego znaku towarowego swojej czekoladowej figurki renifera (Wyrok z 17 grudnia 2010 r., sygn. akt T-337/08.)

Źródło: https://www.lindt.co.uk/lindt-gold-reindeer-milk-chocolate-100g

Przykłady świątecznych znaków towarowych

W bazie Europejskiego Urzędu ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) znajdziemy pod hasłem „Christmas” aż 106 aktywnych znaków towarowych! W bazie polskiego urzędu takich znaków jest znacznie mniej, ale również można je znaleźć. Kilka ciekawszych przykładów:

I LOVE CHRISTMAS (003720562)

CHRISTMAS IN LOVE (003720463)

AKURAT NA ŚWIĘTA (R.323299)

CHRISTMAS DECOR (004548301)

CHRISTMAS GIN (018214823)