Czy na pewno masz prawa do swoich zdjęć dodanych na Facebooku lub Instagramie?
Zastanawiałeś się kiedyś jak wygląda kwestia praw autorskich w przypadku dodawanych przez Ciebie zdjęć? Albo inaczej, prościej. Myślałeś kiedyś co się dzieje z dodanymi zdjęciami z prawnego punktu widzenia?
Odnoszę wrażenie, że istnieje wokół tematu wiele mitów i miejskich legend. Świadczą o tym między innymi popularne swego czasu łańcuszki, w których użytkownicy pisali, że informują Facebooka o tym, iż zachowują pełnię praw autorskich.
Przy okazji powiem, że takie łańcuszki to czysta abstrakcja, ale o tym więcej w artykule poniżej.
Zatem jak to wygląda? Dodajesz zdjęcie z wakacji na Facebooku i Instagramie. Kto ma do niego prawa? Kto może z niego korzystać? Czy możesz je swobodnie usunąć?

Przeniesienie praw autorskich?
Przygotowując artykuł natknąłem się fora, grupy, dyskusje, w których różni domorośli prawnicy przekonywali, że użytkownik dodając zdjęcie przenosi prawa autorskie do niego na Facebooka lub Instagrama. Jest to oczywiście nieprawda.
Dlaczego nie ma możliwości, aby doszło przeniesienia praw autorskich w takim przypadku? Przede wszystkim dlatego, że zgodnie z prawem autorskim dla takiego przeniesienia konieczna jest forma pisemna.
Kojarzysz żebyś z Markiem Zuckerbergiem albo przedstawicielem Facebooka spotykał się na podpisanie jakiejś umowy? Jeżeli nie, to na pewno nie przeniosłeś praw autorskich do swoich zdjęć na Facebooka lub Instagrama. Jeżeli jednak miałeś takie spotkanie, to musisz być naprawdę ważną osoba, bardzo nam miło, że czytasz naszego bloga.
Licencja na rzecz Faceboka i Instagrama
Media społecznościowe nie muszą nabywać praw autorskich, aby korzystać z Twoich zdjęć, wystarczy im Twoja zgoda.
Takiej zgody (licencji) udzieliłeś w momencie rejestracji konta akceptując regulamin.
Jeżeli zajrzymy do regulaminu Facebooka, Instagrama lub innego serwisu, to znajdziemy tam postanowienia regulujące warunki licencji.
W regulaminie Facebooka wygląda to tak:
Szczególnie w przypadku udostępniania, publikacji lub przesyłania treści objętych prawami własności intelektualnej w naszych Produktach lub w powiązaniu z nimi użytkownik udziela nam licencji niewyłącznej, zbywalnej, obejmującej prawo do udzielania sublicencji, bezpłatnej i globalnej do korzystania, wykorzystywania, dystrybuowania, modyfikowania, uruchamiania, kopiowania, publicznego odtwarzania lub wyświetlania, tłumaczenia jego treści i tworzenia na ich podstawie utworów pochodnych.
Podobnie to wygląda na Instagramie:
Nie rościmy sobie praw do treści użytkownika publikowanych w Usłudze lub za jej pośrednictwem. Użytkownik może udostępniać swoje treści dowolnej osobie i w dowolnym miejscu. Aby świadczyć Usługę potrzebujemy jednak od użytkownika określonych pozwoleń (zwanych „licencją”). Z kolei w przypadku udostępniania, publikacji lub wysyłania treści objętych prawami własności intelektualnej (np. zdjęć czy filmów) w naszym serwisie lub w powiązaniu z nim użytkownik przyznaje nam niewyłączną, bezpłatną, zbywalną, obejmującą prawo do udzielania sublicencji, globalną licencję zezwalającą na obsługiwanie, wykorzystywanie, dystrybuowanie, modyfikowanie, uruchamianie, kopiowanie, publiczne odtwarzanie lub wyświetlanie, tłumaczenie jego treści i tworzenie na ich podstawie utworów zależnych.
Co nam mówią te postanowienia? Serwisy nie nabywają Twoich praw autorskich, ale opierają się na licencjach. Dodając zdjęcia zezwalasz zatem na korzystanie z nich w opisanym powyżej zakresie. W praktyce sprowadza się to głównie do prezentowania, przechowywania, przesyłania zdjęć w ramach danego serwisu.
Czy licencję można odwołać?
Tak, możesz swobodnie odwołać udzieloną licencję. Możesz to zrobić poprzez usunięcie danego zdjęcia lub usunięcie całego konta.
Nie życzysz sobie, aby Facebook, Instagram lub inny serwis korzystał z Twoich zdjęć? Rozwiązaniem nie będą łańcuszki, zastrzeżenia, czy inne wiadomości, ale usunięcie zdjęcia lub konta.
Inne serwisy
Nie będę już przytaczał Ci treści konkretnych regulaminów, jednak z dużą dozą pewności można założyć, że są one bardzo podobne.
Sprawdź zdobytą wiedzę w praktyce! Dodatkowe zadanie dla chętnych:
Spójrz do regulaminu YouTube i poszukaj informacji o licencji. Możesz to zrobić z wykorzystaniem komendy “ctrl + f” lub ręcznie. Link masz tutaj: https://www.youtube.com/static?gl=PL&template=terms
Podsumowanie
Dzisiaj rozprawiliśmy się z jednym mitów wyrosłych wokół korzystania z serwisów społecznościowych. Nie jest zatem prawdą, że dodając zdjęcie na Facebooku lub Instagramie przenosisz prawa autorskie.
Warto być jednak świadomym tego, że serwisy korzystają z naszych treści w oparciu o licencję, której im udzielamy. Warunki tej licencji określają regulaminy akceptowane przy tworzeniu konta.
Może Cię również zainteresować:
Pojedynek nietoperzy: DC Comics v. Valencia
Blog o prawie autorskim, danych osobowych i nowych technologiach Artykuły Pojedynek nietoperzy: DC Comics v. Valencia Najnowszy Batman przypomniał mi o dosyć …
Świąteczne marki i wynalazki
Blog o prawie autorskim, danych osobowych i nowych technologiach Artykuły Świąteczne marki i wynalazki Święta coraz bliżej, a wraz z tym szał …
Domena internetowa a znaki towarowe
Czy wybór domeny może naruszyć znak towarowy innego przedsiębiorcy? Czy znak towarowy może naruszyć domenę? Czy można zarejestrować domenę jako znak towarowy?
Hiperłącza i zagrożenia z nimi związane – cz. 2 Dobra osobiste
Czy udostępnienie hiperłącza może mieć prawne konsekwencje? Czy link może naruszyć czyjeś dobra osobiste? - Druga część tematu poświęconego hiperlinkom - tym razem w kontekście dóbr osobistych.
Czy mecz piłki nożnej jest utworem?
Czy transmisja meczu piłkarskiego lub innego wydarzenia sportowego prezentowanego w telewizji podlega ochronie? Jeżeli tak, to w jaki sposób? Komu przysługują prawa do transmisji? Czy wobec tego legalny jest streaming meczów?
Umieszczanie linków do różnego rodzaju treści jest nieodłącznym elementem Internetu. Czy linkowanie jest jednak zawsze dozwolone? Czy nie powinna umieszczającemu przejść przez głowę myśl o tym, czy ma prawo udostępniać to co pod linkiem się znajduje?

- kontakt@prawojutra.pl